Mokkapalat, ensimmäinen yritys!

2.4.2016

En ole koskaan ennen tehnyt mokkapaloja! Ihan oikeasti! En ole koskaan edes maistanut niitä.
En tiedä miksi on ollut niin vaikeaa ruveta tekemään, vaikka lapset ovat pyytäneet monesti. Huomasin myös, että kylässä tai kahviloissa ja koulupuhveteissa mokkapalat ovat aina olleet minun lapsien valinta. Ehkä juuri siksi en ole niitä tehnytkään, kun kaikki muut tekevät.
No nyt salainen leivontaystäväni lähetti minulle ohjeen ja minä tein sen. Ja olen tyytyväinen. Voisin tehdä joskus uudestaan ehkä.... Mutta tunnen itseni hyvin: en varmaan tee kun on niin paljon muuta mitä haluan tehdä ja kokeilla. Voi minua!


Tämä oli kuitenkin niin helppo tehdä, että selvisin hyvin anopin keittiössä.
Minun anoppini on aivan mahtava tyyppi! Vein muuten hänelle Ruotsiin asti kolme kakkua ja neljän päivän aikana siellä leivoin vielä kaksi. Hyvää saldo! Huomaa vyötäröllä!



Mokkapalat hävisivät pöydältä hetkessä. Ainoa mikä jäi oli ohje (mikä on tietenkin niin paljon muokattu, etten ole varma pitääkö leivoksen nimi enää paikkaansa).
Katso itse ja kerro minulle mitä mieltä sinä olet!
Pohja
4 munaa
2 1/2 dl sokeria
200 g voita
2 dl kermaa
1/2 dl kaakaojauhetta
5 dl vehnäjauhoja
1 rkl leivinjauhetta
1 rkl vaniljasokeria
(200 g tummasuklaarouhetta)
Kuorrutus
100 g voita
(200 g tummaa suklaata)
3/4 dl vahvaa kahvia
4 dl tomusokeria
1/2 dl kaakaojauhetta
2 tl vaniljasokeria
Pinnalle
kookosta, nonparelleja, pähkinöitä tai kuivahedelmiä (pilkottuna)
Sulata voi kattilassa. Lisää kerma sekaan.
Sekoita kulhossa vehnäjauhot, kaakaojauhe, leivinjauhe ja vaniljasokeri.
Vatkaa munat ja sokeri vaaleaksi vaahdoksi.
Sekoita joukkoon kuivat aineet ja nesteseos ja sekoita varovasti lusikalla.
Kaada seos leivinpaperilla vuoratulle uunipellille (ripottele päälle suklaarouheet jos haluat) ja paista uunissa 200 asteessa noin 15 minuuttia.
Sulata voi (ja suklaa) kattilassa. Lisää kahvi ja sekoita hyvin. Lisää kaikki muut aineet ja sekoita tasaiseksi miedolla lämmöllä.
Kaada kuuma seos pohjalle ja levitä nopeasti koko leivoksen päälle.
Ripottele pinnalle vaikka kookosta!
Tarjoa anopille!


Ei kommentteja

©Sokerivaltakunta. Sisällön tarjoaa Blogger.